Waarom je start met de Why
Mensen vinden je bedrijf of merk - vaak onbewust - bijzonder vanwege de intrinsieke waarde ervan. Vanwege je verhaal; het waarom je dingen doet. Klanten kiezen voor jou omdat je wat bijzonders te bieden hebt. Omdat je een inspirerende visie hebt. Of grootse ambities. Een bijzondere historie misschien. Wat het is, daar gaan we graag samen naar op zoek.
Golden Circle
Om het waarom van je bedrijf of merk te achterhalen, maken we gebruik van de Golden Circle van Simon Sinek. Het is een simpel maar effectief model om in kaart te brengen met wat, hoe en waarom jouw bedrijf of product zich onderscheidt van anderen.
Why: je inspiratie, ambities en geloof. Dat wat je drijft en hoe je ermee naar buiten treedt.
How: de wijze waarop je te werk gaat en de uitleg waarom jouw product anders en beter is dan dat van de concurrent.
What: de producten of diensten die je aanbiedt.
Idealiter werk je inside-out; van binnen naar buiten. Je begint bij het waarom en werkt zo naar buiten via de hoe naar de wat. Deze aanpak vraagt om passie, geloof en overtuiging. Maar het levert je ook veel op. Want als je Why duidelijk is, kost het communiceren je uiteindelijk minder energie, tijd en geld. En het zorgt voor meer loyaliteit!
Waarom
De kern van een krachtig en inspirerend bedrijf of merk zit in de kern; het waarom. Dat gaat niet om wat je doet of verkoopt of de wijze waarop je dat doet. Het gaat om een hoger doel. Om dromen, ambities, inspiratie en gevoelens. Als die centraal staan in je merkstrategie, merkidentiteit en communicatie, gaan mensen geloven in je bedrijf of merk. Het werkt ook intern, naar medewerkers toe. Als zij geloven in het waarom, zullen ze loyaler zijn en met meer passie en overgave werken.
Hoe en wat
Naast het waarom is het ook interessant om te weten hoe je te werk gaat. Hoe maak je het verschil? Hoe verras je klanten, gebruikers of medewerkers? Daar gaat de How over. De What tenslotte is de meest tastbare; de producten of diensten die je uiteindelijk levert. Maar die krijgen pas écht betekenis als ze een logisch uitvloeisel vormen van je Why en How.
Misschien wel het meest bijzondere aan de Golden Circle is dat het model nauw verwant is met de werking van ons brein. Biologisch bepaald dus! Bekijk deze video maar eens: