Ontdek de allerbeste versie van jezelf
CRECS werkt voor een breed scala aan opdrachtgevers: van rijschoolopleiders, zorgorganisaties en fabrikanten van bouwmaterialen tot – ook voor ons een nieuw terrein – het voortgezet onderwijs. Een aantal maanden geleden vroeg VOBO, Voorgezet Onderwijs Best-Oirschot, bestaande uit het Kempenhorst en Heerbeeck College, ons een nieuwe identiteit en communicatieconcept te ontwikkelen. Uiteraard passend bij de ambities van het nieuwe strategisch beleid waarin het ontdekken, ontwikkelen en benutten van talenten centraal staat. Een ambitieuze en omvangrijke opdracht, waarin wij de afgelopen tijd veel liefde en energie hebben gestoken. Met prachtige resultaten die we graag delen!
in samenwerking met: Hans vd Schoot – brainstorms, Nico de Bruin – concept & copy, Loreen Bodewes – fotografie
1. Merkidentiteit
We startten dit traject met brainstormsessies in samenwerking met Hans van de Schoot en alle betrokken stakeholders vanuit VOBO. Het recent geformuleerde strategisch beleidsplan namen we als basis voor de nieuwe merkidentiteit. Vervolgens zijn we teruggegaan naar de essentie van VOBO. De merkpersoonlijkheid waarmee nieuwe leerlingen konden worden aangetrokken; de belofte aan de markt. We gingen op zoek naar datgene waar VOBO nu echt voor staat én voor zou willen staan. Dat resulteerde in vijf merkwaarden:
- Onderscheidend
- Ambitieus
- Vooruitstrevend
- Herkenbaar
- Makkelijk toepasbaar
Door aan de slag te gaan met het ‘Why, How, What’-model kwamen we uiteindelijk bij de merkpropositie ‘Ontdek de allerbeste versie van jezelf’. Het ontdekken en vervolgens ontwikkelen van de persoonlijkheidskenmerken van leerlingen staat voor VOBO centraal, wat uiteindelijk zal leiden tot een weloverwogen vervolgstudiekeuze of beroepskeuze. Dit is het resultaat van een unieke manier van leren in een unieke omgeving.
2. Design & beleving
Op basis van de merkidentiteit en de daaruit volgende propositie zijn we aan de slag gegaan met de visualisatie. Een passend logo, de juiste huisstijlkleuren, goede fotografie en een pakkende tone-of-voice. Voor VOBO staan niet de prestaties, maar de ontwikkeling van leerlingen centraal. We leggen dan ook niet de focus op de keuze voor een bepaald beroep, maar op het ontdekken en ontwikkelen van persoonlijkheidskenmerken: een luisterend oor, creatieve geest, wereldverbeteraar, ondernemer of misschien wel een vakman of -vrouw. In de kern gaat het erom dat VOBO leerlingen niet opleidt tot een beroep, maar tot een zelfbewust persoon die weet wat hij/zij wil en kan en weet waar zijn/haar talenten liggen. Dit werd de basis van de nieuwe identiteit.
3. Merkactivatie
Na het bepalen van de juiste designs is de nieuwe huisstijl doorgevoerd in alle aspecten van de organisatie, zowel intern als extern. Drukwerk, documenten, PowerPoints, signing en alle online en offline campagnes worden momenteel overgezet naar de nieuwe huisstijl. Een omvangrijk traject, waarbij we de nieuwe merkidentiteit in werkelijk ieder aspect doorvoeren. Voor de start van het nieuwe schooljaar zijn de nieuwe huisstijl van zowel het Heerbeeck als het Kempenhorst College al aangepast naar hun nieuwe, frisse look. Een look die perfect past bij het nieuwe strategisch beleid en de nieuwe propositie: ontdek de allerbeste versie van jezelf. En er komt nog veel meer nieuws aan, zoals een nieuwe website en de aankleding in de school. Wij zijn trots op het resultaat van deze identiteitsverandering, waarbij we een optimale match hebben gemaakt tussen het interne strategisch beleidsplan en het gewenste externe imago van VOBO.